Dobitnik Zlatne palme filmskog festivala u Cannesu za originalnu glazbu iz prošlogodišnjeg filma “Only Lovers Left Alive” kultnog redatelja Jima Jarmuscha, autor glazbe za videoigru “The Sims Medieval”, i avangardni nizozemski glazbenik s njujorškom adresom Jozef Van Wissem gostovao je 14. lipnja u Art-kinu Croatia u sklopu ekskluzivne projekcije filma “Partir to live”. Jozef je skladao i glazbu za ovaj nenarativni film redatelja Dominga Garcíe-Huidobra, inače i gitariste psihodeličnog čileanskog benda Föllakzoid.

Lutnjist u svijetu visoke mode

Za one koji malo ili nimalo poznaju svijet i rad Jozefa van Wissema, bitno je naznačiti da je trenutno najtraženiji i najintrigantniji svirač instrumenta lutnje. Nizozemski minimalistički skladatelj i lutnjist nastanjen u Brooklynu studirao je lutnju u New Yorku i sve što je ikada želio bila je zamisao da lutnju učini oslobođenom u današnjem vremenu; u zaboravu prostora današnjih misli.

Bio je također uključen u niz raznovrsnih projekata gdje je lutnja donosila iznova i iznova novu skladbu u svijet visoke umjetnosti, i dašak renesansne što čini se, ima relevantnost u današnjem svijetu. Nakon što je radio s eksperimentalnim glazbenicima uključujući Jamesa Blackshawa i Keijia Hainoa, te nakon suradnje s Jimom Jarmuschom, Wissem je kao kod kuće u svijetu vizualnih umjetnosti, a to vrlo često i sam voli naglasiti.

Sa skladanjem je započeo 1980. godine. Rani su mu uzori bili upravo u renesansnoj glazbi, baroknoj glazbi, industrijskoj glazbi, te opskurnoj suvremenoj glazbi. Klasičnu gitaru primio je u ruke s 11 godina, te s razvitkom nastavio slušajući bendove kao što su Velvet Underground, Andres Segovia, Ry Cooder, Lead Belly i Robert Johnson, da bi kasnije skrenuo u tzv. new wave, minimalizam i vizualnu umjetnost.

Jozef i Jim

Zanimljiva kolaboracija Jozefa i Jima Jarmuscha dovela je do širenja ovog žanra preko raznih medija u posljednjim godinama, i do definicije stanja stvorenog za djelovanje koje ne može čekati, već se mora svijetu razgolititi sva i potpuna istina.

Jozef i Jim upoznali su se davne 2006. na ulicama New Yorka, te su ubrzo prepoznali mnoge zajedničke interese i pozadinsku priču, pa se tako prijateljstvo i suradnja nastavila. Jarmusch je tražio da se van Wissem upozna i sklada za njegov film koji je godinama pokušavao snimiti i kojeg mu je opisao kao “vampirski film”. Naravno, radi se o filmskom uratku “Only Lovers Left Alive” o dvoje vampirskih ljubavnika, nekoj vrsti autsajdera u ljubavi koje traje nekoliko stotina godina. Van Wissemov rad upravo na tom filmu dolazi iz njegovog tradicijskog, avangardnog minimalizma i prepušta se šturim djelima. Kompozicijski stil koji uključuje hipnotičke kružne glazbene fraze koje omogućuju puni kontemplativni prostor između nota.

Što je od toga donio u Art-kino?

Dolazak u kino i tišina koja je pratila zvuk lutnje umirio je, pretpostavljam, svaku stanicu tijela. Moram priznati da doživljaj jednog nesvakidašnjeg instrumenta okupira svu moju svijest, otvara susretljivost i zainteresiranost i pobuđuje emocije koje su možda već duboko zaboravljene.

Naći se u središtu melodije, sklopiti oči i pred sobom ugledati kakav izvrstan i slojevit dio scenskog nastupa može kupiti vašu ljubav. Vrijeme tada više ne postoji i možete sami kreirati pozornicu i plejadu procvale tragičarske poezije; i to one zamaskirane djelovanjem nečeg lijepog, korisnog i dostojanstvenog.

Za vrijeme nastupa Jozef Van Wissem pred slušatelja postavlja izazove, minimalističke i kohezivne. Dok se pokušava otvoriti publici, moguće je da nije u potpunosti svjestan svog utjecaja na proces otvaranja slušatelja prema samima sebi, no on to otvaranje postiže, u neprekinutom toku, te proces postaje gotovo poput vjerskog iskustva i izvora inspiracije.I iako s druge strane u vama budi anksioznost i nemir jer odlazi stupanj više, u složenije pjesništvo, kroz dobro isklesanu improvizaciju Jozef nas zapravo podsjeća na naše veliko nepoznavanje svih lutnjinih potencijala.

Autorica: Magdalena Rikanović